Amstelland Onderwijs
Amstelland Onderwijs bestaat uit dertien scholen in Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel. Hoewel ze allemaal verschillend zijn, zijn ze sterk met elkaar verbonden door onze gezamenlijke missie, kernwaarden en strategische koers met als titel:
Sterk in de basis
groei in verbinding
Missie
Wij zijn samen verantwoordelijk voor een hoogwaardige en respectvolle leeromgeving, waar we trots op zijn en waarin alle leerlingen en medewerkers nieuwsgierig blijven en zich op een plezierige en veilige manier ontwikkelen.
Die missie geven wij vorm vanuit onze (kern)waarden:
Vakmanschap van alle medewerkers om hoogwaardig onderwijs te bieden.
Verbinding met elkaar, leerlingen, ouders en de omgeving.
Verder kijken met een open blik om kansengelijkheid en inclusie te versterken.
Dit Koersplan vormt de basis voor de school- en jaarplannen waar onze scholen en het stafbureau mee aan de slag gaan. In het plan worden de drie thema’s beschreven, waarop wij ons de komende vier jaar zullen gaan focussen.
We beschrijven ze kort en bondig, inclusief de doelen die we over vier jaar graag gehaald willen hebben, op alle scholen en in iedere klas. Die doelen streven we na om onze ambities waar te maken.
De ambities in dit Koersplan vormen de kaders waarbinnen de scholen hun keuzes gaan maken. Keuzes die passen bij de schoolpopulatie, de schoolontwikkeling en de opdracht van de scholen.
Thema's
Thema 1. ‘kennis en vaardigheden van leerlingen’
Wat betreft een gedeelde visie op de basisvaardigheden zijn we al goed op weg. Door te blijven focussen op dit thema, krijgen we gezamenlijk beter in beeld wat goed onderwijs binnen de scholen van Onderwijsgroep Amstelland betekent. Hoe scherper dit beeld, hoe duidelijker wordt welke doelen behaald moeten worden.
Daarnaast hebben de groter wordende diversiteit van de leerlingen op onze scholen en veranderingen in de maatschappij in belangrijke mate invloed op dit thema. Andere factoren die binnen dit thema een rol spelen, zijn de herstelopdracht vanuit de inspectie en de dalende resultaten op vooral rekenen.
Effecten
Door de focus op dit thema, een scherper gezamenlijk beeld met duidelijke doelen, gaan logischerwijs ook de resultaten omhoog. Daarmee krijgen meer leerlingen de kansen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Effecten die we belangrijk vinden, omdat deze in lijn zijn met onze missie, onze professionaliteit en onze passie voor goed onderwijs.
“Ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn en met een lekker gevoel naar de middelbare school gaan.” leerling
Thema 2. ‘gelijke kansen binnen een inclusievere leeromgeving’
Binnen Onderwijsgroep Amstelland is het belangrijk dat we voldoende kennis hebben over hoe we de populatie in beeld moeten brengen. Daarnaast is er behoefte aan een goed zicht op elkaars leerlingpopulatie en op wat er speelt buiten de school en aan een eenduidige, breed gedragen visie op inclusie en kansengelijkheid. Door de sterk veranderende populatie verandert ook onze maatschappelijke opdracht. Daarom is dit een urgent en relevant thema, waarvoor wij maximaal draagvlak moeten creëren.
“Ik wil goed leren rekenen en lezen, want dat heb je heel veel nodig in het dagelijkse leven.”
leerling
Effecten
Als er een eenduidig beeld van inclusie en kansengelijkheid is, krijgen de leerlingen het meest passende aanbod dat zij nodig hebben. En juist dat passende aanbod vinden wij als onderwijsprofessionals bijzonder belangrijk.
Het blijkt daarbij dat in het kader van gelijke kansen en inclusiviteit soms een andere aanpak nodig is om dezelfde doelen na te streven. Daarnaast: taalscholen groeien en hiermee het aantal meertalige leerlingen. Dit heeft gevolgen voor de vaardigheden van leerkrachten en hun kennis over meertaligheid in het onderwijs.
“Ik vind het belangrijk dat leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, die uitdaging ook krijgen.” leerling
Thema 3. ‘Een lerende en professionele organisatie’
Om succesvol te kunnen werken aan de twee eerder genoemde thema’s en de bijbehorende doelen, is een goede invulling van dit thema een belangrijke voorwaarde. Het draait om het gebruikmaken van elkaars kennis en vaardigheden en van en met elkaar leren. Dit staat centraal in dit thema.
Bij Onderwijsgroep Amstelland zijn we onderwijsprofessionals die het beste willen voor elkaar en voor onze leerlingen. Maar als we ons nog verder willen ontwikkelen, is het ook belangrijk om te blijven werken aan:
- een gezamenlijke visie op hoe we met en van elkaar leren;
- het versterken van de samenhang in het beleid;
- het focussen op het delen van de kennis die al aanwezig is binnen de onderwijsgroep.
“Het Koersplan gaat ons helpen, want door samen te werken en doelen te stellen kunnen we de kinderen verder helpen.” leraar
Effecten
Met duidelijke kaders en een eenduidige visie op een professionele lerende organisatie creëren we samenhang en voldoende inzicht in welke expertise waar nodig is. De organisatie heeft een duidelijke ambitie als het gaat om dit thema, waarop wordt gestuurd. Het spreken van dezelfde taal en hebben van deze kaders, maakt de organisatie doelmatig en doeltreffend.
Verbonden in verscheidenheid
De kernwaarde verbinding speelt een belangrijke rol in dit Koersplan. Verbinding tussen de school, leerlingen en ouders. Verbinding tussen de school, de buurt en de samenleving. En verbinding tussen de dertien basisscholen in Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel en het stafbureau, die samen Onderwijsgroep Amstelland vormen. Dit zijn grote scholen (met meerdere locaties) en kleine (dorps)scholen. Van Wereldschool voor nieuwkomers, meer traditionele scholen en brede scholen tot een internationale school.
Hoe onze christelijke identiteit vorm krijgt bij de levensbeschouwelijke vorming verschilt per school. Dit geldt ook voor de manier waarop het onderwijs invulling krijgt op alle niveaus.
Verscheidenheid dus, maar dan wel binnen kaders en met een verbindende factor, onze gezamenlijke missie.
Presentatie naar een nieuw Koersplan 2024
Presentation new Strategic Course 2025-2029